Hieronder een recent voorbeeld van de wekelijkse nieuwsbrief. Meld je hier aan om de nieuwsbrief te ontvangen.

CRISIS

Vooral in de jaren dertig van de vorige eeuw verschenen er in Nederlandse kranten veel artikelen met het woord crisis. Dat bleek toen ik artikelen ging tellen in het krantenarchief van Delpher. Helaas bevat Delpher geen artikelen van na 2005. Om de berichtgeving over de coronacrisis in historisch perspectief te plaatsen, heb ik daarom ook de archieven van de New York Times en de Guardian erbij gepakt.

dirkmjk

GEZICHTEN MET MASKER HERKENNEN

In januari was er ophef over het bedrijf Clearview dat drie miljard foto’s van sociale media had gescraped om gezichtsherkenningssoftware te trainen. Nu gebeurt iets vergelijkbaars op kleinere schaal: er worden selfies met gezichtsmasker van Instagram geplukt zodat gezichtherkenningssoftware kan leren om mensen met een masker te herkennen. Zogenaamd om ‘public safety’ te bevorderen. Niemand is om toestemming gevraagd.

BIER APP

In 2018 bleek dat geheime militaire locaties kunnen worden achterhaald doordat militairen hun hardloopgegevens online zetten. In een follow-up heeft Bellingcat de bierbeoordelingsapp Untappd onder de loep genomen. En inderdaad: ook hier laten militairen onbewust gevoelige informatie achter.

GEVAARLIJKE VERKEERSDREMPELS

Discussie op het OpenStreetMap forum: moeten gevaarlijke verkeersdrempels worden getagd?

HOE ONDERZOEK JE ‘NIET PUIS’-BEDRIJVEN

Criminelen kunnen de beveiliging op Schiphol omzeilen, bleek afgelopen week uit een rapport (pdf). Zo zijn afhandelaren, schoonmakers en cateraars kwetsbaar voor criminele beïnvloeding door hun lage lonen en uitzendcontracten. Hier wreekt zich de ambitie van Schiphol om de goedkoopste luchthaven van Europa te zijn.

De onderzoekers hebben geprobeerd om zogenaamde ‘niet pluis’-bedrijven in kaart te brengen (bedrijven waar niet per definitie iets mis is, maar die wel in aanmerking komen voor nader onderzoek). Hun onderzoeksmethode bestaat grotendeels uit googelen en het analyseren van gegevens uit het Handelsregister (via Company.info). In principe kan je dit soort onderzoek ook zelf thuis op je laptop doen.

De gedachte is dat bonafide bedrijven moeite zullen doen om vindbaar te zijn en om professioneel over te komen. Bedrijven krijgen dan ook punten als ze geen website hebben of een website die er niet professioneel uitziet; als ze geen telefoonnummer vermelden of alleen een mobiel nummer; als er geen zakelijk mailadres te vinden is; en als ze geen positieve reviews hebben op Google, Facebook en de site van het Telefoonboek.