Scooters vaak sneller dan auto’s

24 oktober 2014

Minister Schultz wil Amsterdam de mogelijkheid geven om scooters te verbannen van het fietspad en gebruik te laten maken van de weg, met een helm op. Dit moet het fietspad veiliger maken voor fietsers en zorgen dat ze minder fijnstof inademen. Auto- en scooterlobbyisten vinden echter dat het snelheidsverschil tussen auto’s en scooters te groot is. Met auto’s die 50 km/u rijden, is het voor scooters niet veilig om op de weg te rijden.

Maar halen automobilisten inderdaad 50 km/u in Amsterdam? «Fietsprofessor» Marco te Brömmelstroet heeft een kaart getweet die laat zien dat snelheden tijdens de avondspits vaak ver onder de 50 km/u liggen.

Als onderdeel van een open-datainitiatief heeft Amsterdam ongeveer 5 miljoen snelheidsmetingen op het Hoofdnet Auto tijdens de maand januari 2014 vrijgegeven. De grafiek hierboven laat zien dat, zelfs op het hoofdnet, de snelheid bij de meeste metingen lager dan 50 km/u was, met een mediaan van 31 km/u. Tijdens de avondspits ligt de snelheid nog gemiddeld 5 km/u lager dan ’s nachts.

Uit een onderzoek van de Fietsersbond uit 2011 bleek dat scooters gemiddeld 36,9 km/u rijden op fietspaden in Amsterdam. De kaart laat zien op welke wegen auto’s gemiddeld minstens 36,9 km/u (dunne rode lijnen) of 50 km/u (dikke rode lijnen) rijden. Overigens zou het kunnen dat de Fietsersbond de snelheid van scooters op een andere manier heeft gemeten dan de methode waarmee de snelheid van auto’s is gemeten.

Er zijn grappen gemaakt dat scooterrijders niet op de weg willen rijden omdat ze dan gedwongen zouden zijn om hun snelheid te minderen. De cijfers van de gemeente laten zien dat daar een kern van waarheid in zit.

Scripts voor de gegevensanalyse zijn hier te vinden.

24 oktober 2014 | Categoriën: amsterdam, data, fiets, qgis, rstats | English