Belkin stopt. Hoe loyaal zijn sponsors van wielerteams?

Vorig jaar werd Belkin hoofdsponsor van de voormalige Rabobank wielerploeg, maar vandaag werd bekend dat het bedrijf er volgend jaar alweer mee stopt. Van verschillende kanten worden zorgen geuit over het gebrek aan continuiteit in de sponsoring van wielerploegen. Dat roept de vraag op: Is het normaal dat een sponsor zo snel alweer stopt? En wordt het erger?

Sommige sponsors houden het na een jaar alweer voor gezien, terwijl andere tien jaar of langer trouw blijven (Fran├žaise des Jeux, Lampre, Lotto, Quick Step).

De bovenstaande grafiek laat het sponsorverloop (het percentage sponsors dat het volgende jaar niet meer mee zou doen) zien van UCI Pro Tour teams. Dat ligt rond de 25%, wat suggereert dat een normale sponsorduur ergens rond de vier jaar ligt. Daar steekt de loyaliteit van Belkin dus niet echt gunstig bij af.

Hoewel het sponsorverloop fluctueert, lijkt er geen sprake te zijn van een trend dat sponsoren steeds meer of minder loyaal worden.

Methode

Sponsoren heb ik ontleend aan de teamnamen van de UCI Pro Tour in een overzicht van Cycle News. Vanwege verschillende schrijfwijzen (Fran├žaise des Jeux, FDJ, FDJ.fr) moesten deze gegevens wel even opgeschoond worden. Voor wie het wil controleren: hier een overzichtje van de sponsoren en de jaren waarin ze volgens mij actief waren.

Tags: