Racefietsen vs stadsfietsen: hoe Utrecht zijn fietsers portretteert

In aanloop naar de Tour de France Grand Départ op 4 juli organiseert Utrecht activiteiten om het fietsen te stimuleren en om zich op de kaart te zetten als fietsstad. Zo publiceren ze een serie portretten van fietsers uit Utrecht. Wat voor fietsen hebben ze?

Er zijn tot nog toe 67 fietsen in beeld gebracht en daar zitten maar liefst 26 racefietsen en slechts 13 stadsfietsen bij. Voor beide categorieën geldt dat ongeveer de helft van de fietsen van staal is. De stalen racefietsen zijn niet van die met roestige kettingen die je veel op straat tegenkomt (bijvoorbeeld in Amsterdam), maar zorgvuldig onderhouden klassieke racefietsen (waaronder een mixte damesfiets) en handgemaakte designfietsen.

Verder is er een velomobiel (ik heb niet echt iets met ligfietsen maar deze ziet er cool uit), een Pedersen zweefzadelfiets en een Bough Bike.

Utrecht had ervoor kunnen kiezen om vooral oude stadsfietsen te laten zien, afgewisseld met relatief nieuwe imitatie cargo- en omafietsen met bruine comfortzadels, merk Cortina of Sparta. Dat soort fietsen gebruiken Utrechters immers voor hun dagelijkse ritten (check de video’s van Mark Wagenbuur). Maar de bedoeling van de portretten is natuurlijk niet om de gemiddelde Utrechtse fiets te laten zien. De portretten roepen een beeld op van Utrechtse fietsers als diverse, doorgaans soort van hippe mensen met snelle fietsen.

Methode

Sommige portretten beschrijven of tonen meerdere fietsen. Als het om verschillende types gaat, heb ik ze apart meegeteld. Bij de classificatie van de fietsen moeten soms knopen worden doorgehakt; zo is een enkele keer onduidelijk of een fiets moet worden aangemerkt als toer- of stadsfiets. De analyse is gebaseerd op portretten 100 tot en met 40; de rest moest nog verschijnen op het moment dat de analyse werd uitgevoerd. Download de data hier.

Tags: