Kijk aan. Utrecht geeft fietsers voorrang

IMG_3940

Dit punt stond al jaren op de todo-lijst van Hier zouden fietsers voorrang moeten hebben. Fietsers komen vanaf Utrecht CS via de Burgemeester Reigerstraat en steken hier de weg over om via het Wilhelminapark (’t Loolaantje) door te rijden naar de Uithof - of naar Rijnsweerd natuurlijk. Op de foto is het rustig, maar vaak rijden hier erg veel fietsers.

Soms rijdt er een auto over de weg die ze oversteken. In het verleden gaven sommige fietsers dan voorrang, andere namen zelf juist voorrang, en veel fietsers staken preventief ruim van te voren de weg over. Niemand wist waar ie aan toe was. De enige zinnige oplossing was om gewoon te erkennen dat deze route voor fietsers veel belangrijker is dan voor auto’s - en fietsers voorrang te geven. En dat heeft de gemeente nu dus gedaan.

Althans, fietsers hebben nu voorrang op tegemoetkomende auto’s. Dat is mooi. Ik ben wel benieuwd of er problemen ontstaan met achteropkomende auto’s - maar misschien zorgt de nieuwe vluchtheuvel wel dat er geen ruimte meer is om groepen fietsers in te halen en lost het probleem zich daarmee vanzelf op. We gaan het zien.

Voor de paar automobilisten die hier langskomen kan de nieuwe inrichting betekenen dat ze moeten wachten op een lange sliert fietsers. Maar meestal zal de wachtduur te overzien zijn: op de Reigerstraat zit een stoplicht dat zorgt voor onderbrekingen in de stroom fietsers.

Tags: 

Nederlands: Vooral buiten de stad hebben fietsers vaak geen voorrang op plekken waar dat eigenlijk wel voor de hand zou liggen. Om de onlogische haaientanden op het fietspad te legitimeren is er vaak ook nog een onhandige slinger in het fietspad aangebracht. Meer voorbeelden. Achtergrondartikel. English: Especially in the country, cyclists often don’t have right of way at locations where they really should. To legitimize the incongruous give way markings on the cycle path, the cycle path often has an inconvenient bend. More examples. Background article.